
Działalność, cele statutowe.
- Ochrona i promocja zdrowia psychicznego.
- Reprezentowanie Centrów Zdrowia Psychicznego w stosunku do Ministerstwa Zdrowia i płatnika świadczeń medycznych.
- Rozwój Centrów Zdrowia Psychicznego jako optymalnego modelu psychiatrii.
- Podejmowanie wielokierunkowych działań mających na celu prawidłową realizację rozporządzeń Ministra Zdrowia i zarządzeń płatnika świadczeń medycznych dot. Centrów Zdrowia Psychicznego – w tym finansowych.
- Rola mediatora pomiędzy współpracującymi podmiotami.
- Wspieranie nowotworzonych Centrów Zdrowia Psychicznego.
- Ochrona prawidłowego funkcjonowania Centrów Zdrowia Psychicznego.
- Współdziałanie z organizacjami, stowarzyszeniami, fundacjami i innymi podmiotami krajowymi i międzynarodowymi realizującymi cele podobne lub zbliżone do celów Stowarzyszenia.
- Działalność edukacyjna i naukowo-badawcza dotycząca leczenia, terapii i rehabilitacji osób chorujących psychicznie.
- Propagowanie idei Centrów Zdrowia Psychicznego należących do Stowarzyszenia.
- Konsolidowanie ludzi gotowych udzielać społecznie pomocy osobom w kryzysie psychicznym.
- Rozwijanie współpracy z władzami, organizacjami administracji samorządowej i państwowej oraz organizacjami społecznymi
w zakresie działań CZP.
Władze Stowarzyszenia
Członkowie Zarządu
Komisja Rewizyjna

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- Udział w pracach Ministerstwa Zdrowia i płatnika świadczeń medycznych związanych z celami Stowarzyszenia.
- Wspieranie organizacji rządowych i pozarządowych w procesie wprowadzanych zmian systemowych w psychiatrii.
- Promowanie, upowszechnianie i udostępnianie nowoczesnych metod leczenia.
- Wpływanie na zmiany o charakterze systemowym na rzecz celów Stowarzyszenia.
- Wypowiadanie się w sprawach publicznych, związanych z celami Stowarzyszenia.
- Współpraca z władzami samorządowymi, państwowymi, sektorem gospodarczym, środkami masowego przekazu zainteresowanymi rozwojem środowiskowej opieki psychiatrycznej.
- Organizowanie szkoleń, warsztatów, konferencji, zjazdów.
- Organizowanie zbiórek charytatywnych.
- Organizowanie wolontariatu
- Wydawanie materiałów informacyjno-promocyjnych, edukacyjno-szkoleniowych oraz informacyjno-prawnych dot. centrów zdrowia psychicznego.
Wyżej wymienione cele będą realizowane w szczególności na rzecz społeczności lokalnych i środowisk, do których odnoszą się cele Stowarzyszenia.
NIEKTÓRE INICJATYWY OGÓLNOPOLSKIEGO STOWARZYSZENIA CENTRÓW ZDROWIA PSYCHICZNEGO z 2023 roku – ze sprawozdania Zarządu
Zwrócono się się do Biura ds. Pilotażu NPOZP z wnioskiem o interwencję w sprawie rewaloryzacji stawki ryczałtowej za I półrocze 2023 roku dla centrów zdrowia psychicznego.
Pomimo komunikatu Prezesa GUS i określenie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług ogółem w 2022 roku na poziomie 14,4%, NFZ nie podniosło stawki ryczałtowej na I półrocze 2023 roku co jest w sprzecznościz Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 6.10.2022 r. nakazującego waloryzowanie ryczałtu w oparciu o w/w wskaźnik – 14 lutego 2023 roku
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Centrów Zdrowia Psychicznego po raz trzeci, w dniach 24-26 marca 2023 roku zorganizowało spotkanie kadry kierowniczej Centrów z całej Polski.
Uczestniczyły 243 osoby z 63 CZP typu A i B w Polsce. Temat trzydniowego spotkania – „Od pilotażu do zreformowanego systemu ochrony zdrowia psychicznego”. Dokonano podsumowania pilotażu – jego sukcesów i niepowodzeń oraz wskazano na przeszkody, które mogą utrudnić, nawet zahamować dalszą reformę systemu ochrony zdrowia psychicznego w Polsce.
Zdefiniowano zagrożenia, które mogą zahamować lub nawet zniszczyć reformę systemu ochrony zdrowia psychicznego w Polsce:
– Likwidacja ryczałtu uzależnionego od wielkości populacji osób dorosłych i powrót do rozliczania poszczególnych świadczeń.
– Brak zmian w odpowiednich aktach prawnych i dokumentach, które dawałyby podstawę prawną do funkcjonowania Centrów Zdrowia Psychicznego typu A i B.
– Brak kodów terytorialnych określających obszar odpowiedzialności Centrów.
– Brak standardu organizacyjnego i standardów terapeutyczno – diagnostycznych oraz wskaźników jakościowych ewaluacyjnych.
– Brak współpracy międzyresortowej.
– Brak programów specjalistycznych z II poziomu referencyjnego i III poziomu referencyjnego w psychiatrii dorosłych.
Wysłano do wszystkich instytucji i osób mających wpływ na rozwój psychiatrii w Polsce postulaty:
a) Ustawowego uregulowania systemu psychiatrycznej opieki zdrowotnej dla dorosłych jeszcze w 2023 r. Zmiany ustawowe powinny zawierać regulacje dotyczące podstawowej opieki psychiatrycznej realizowanej
w centrach zdrowia psychicznego, wyspecjalizowanej opieki psychiatrycznej realizowanej w ramach programów specjalistycznych oraz na trzecim (wysokospecjalistycznym) poziomie referencyjnym, wprowadzenie regulacji ułatwiających objęcie kompleksową opieką osoby z zaburzeniami psychicznymi,
w tym dotyczących centrów zdrowia psychicznego (CZP), zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu opieki psychiatrycznej oraz monitorowania efektywności opieki medycznej, określenie zasad współpracy jednostek opieki zdrowotnej, systemu pomocy społecznej, jednostek systemu oświaty przy koordynacji opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi.
b) Utrzymania ryczałtu na populację waloryzowanego w kolejnych okresach rozliczeniowych o wskaźnik inflacji oraz adekwatnie do wzrostu finasowania na ochronę zdrowia w Polsce.
c) Postulujemy o uregulowania prawne dające podstawę do zawiązania rezerw finansowych/funduszu rezerwowego na poczet migracji oraz przyszłych świadczeń zdrowotnych.
d) Stworzenia jasnych i transparentnych zasad rozliczeń z NFZ głównie inwestycyjnych, zakupowych oraz środków trwałych.
e) Postulujemy o transparentność w obliczaniu liczby populacji, ponieważ są różnice
w danych podawanych przez GUS, a obliczeniami oddziałów wojewódzkich NFZ.
f) Likwidacja nocnych i świątecznych dyżurów pełnionych w ramach Punktów Zgłoszeniowo – Koordynacyjnych w Centrach Zdrowia Psychicznego typu B z powodu niewspółmiernego finansowania osób dyżurujących do ilości porad i wizyt udzielonych w tym czasie. Średni koszt nocnych dyżurów w jednym PZK to około 120 000 zł miesięcznie. Średnia ilość interwencji to 1-3. Dyżury te blokują też personel, który mógłby dużo skuteczniej pomagać w godzinach od 08.00 do 20.00, zwłaszcza w tych Centrach, które dopiero rozpoczęły pracę i zwiększyły swoją dostępność do profesjonalistów.
g) Wprowadzenie zintegrowanego i skoordynowanego systemu opieki działającej na terenie realizacji programu pilotażowego. Zapewniającego powszechną, kompleksową opiekę uczestnikowi programu, płynną możliwość korzystania z wszystkich rodzajów świadczeń oraz współpracę zespołów terapeutycznych zaangażowanych w proces zdrowienia poprzez wprowadzenie obligatoryjnego wypowiedzenia umów podmiotom nieprzystępującym do realizacji programu pilotażowego jako podwykonawcy CZP. Funkcjonowanie innych podmiotów na zasadach rozliczania poszczególnych świadczeń w obszarze odpowiedzialności Centrów powoduje podział pacjentów na tych, którzy mogą korzystać z kompleksowej, ciągłej i dostosowanej do potrzeb pomocy oraz tych którzy tego nie otrzymują. Poprzedni system rozliczania za świadczenia powoduje też nieuzasadnione hospitalizacje i brak opieki środowiskowej. Koszty finansowe braku zintegrowanego systemu i braku psychiatrii środowiskowej ponoszą Centra gdy zwracają pieniądze z tzw. migracji.
h) Postulujemy o jednomiesięczny system rozliczania migracji do Centrum i z Centrum.
i) Nieogłaszanie nowych postępowań konkursowych na usługi objęte ryczałtem w CZP. Tak jak w punkcie 8.
j) Jak najszybsze przyjęcie standardu organizacyjnego opracowanego przez Biuro ds. pilotażu oraz jak najszybsze zakończenie opracowywania standardów terapeutyczno – diagnostycznych w celu zapewnienia jak najwyższej jakości usług w CZP.
k) Stworzenie mechanizmów do niezwłocznego informowania CZP typu
A i B o hospitalizacjach w Oddziałach Psychiatrycznych pacjentów z danego obszaru CZP. Obligatoryjne nawiązanie współpracy personelu Oddziału Psychiatrycznego z personelem CZP pacjenta (według miejsca zamieszkania) celem umożliwienia ZLŚ podjęcia kontynuacji opieki środowiskowej.
l) Umożliwienie funkcjonowania CZP typu A i B bez potrzeby stawania do konkursów po zakończeniu pilotażu.
m) Opracowania i przyjęcie wskaźników jakościowych opieki w centrach zdrowia psychicznego. Przyjęcie wskaźników pokaże w jakim stopniu nastąpiła zmiana w procesie leczenia i zdrowienia w Centrach Zdrowia Psychicznego i adekwatność poniesionych nakładów na poprawę jakości leczenia i zdrowienia. Postulujemy o utworzenia systemu akredytacji Centrów i ewaluacji.
n) Szkolenia dla personelu Centrów Zdrowia Psychicznego w celu zapewnienia jak najwyższej jakości usług.
o) Postulujemy utworzenie koszyka usług gwarantowanych opisujący zmiany wprowadzone przez pilotaż i adekwatnego do skoordynowanej, kompleksowej pomocy dla osób w kryzysach psychicznych.
p) Ustalenie zasad współpracy i jej finansowania z ośrodkami psychiatrii dziecięcej w celu umożliwienia sprawnego objęcia pomocą całych rodzin.
q) Powołanie krajowego ośrodka celem koordynacji współpracy pomiędzy wszystkimi podmiotami i decydentami w obszarze zdrowia psychicznego.
r)Określenie zasad współpracy jednostek opieki zdrowotnej, systemu pomocy społecznej, jednostek systemu oświaty przy koordynacji opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi. – 13 kwietnia 2023 roku
Zwrócono się do Ministra
Zdrowia z informacją o nieprzestrzeganiu przez NFZ zapisów Rozporządzenia Ministra Zdrowia
w sprawie programu pilotażowego w
centrach zdrowia psychicznego z dnia 6.10.2022 r. tj. nie podniesienie stawki
ryczałtowej za I półrocze 2023 roku – 4 kwietnia 2023 roku
Złożono protest do Ministra Zdrowia na „Rekomendację nr 54/2023z dnia 31 maja 2023 roku Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji
w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej” – dla psychiatrii dorosłych. Zaproponowana stawka ryczałtowa nie odpowiadała nawet poziomowi inflacji – 21 czerwca 2023 roku
Zwrócono się do Dyrektora Departamentu Zdrowia Publicznego
w Ministerstwie Zdrowia o przekazanie – w ramach dostępu do informacji publicznej – treści odpowiedzi na pismo Dyrektora Departamentu Ekonomiczno – Finansowego Centrali NFZ w sprawie interpretacji przepisu dot. zwrotu Funduszowi niewykorzystanych środków w wysokości przekraczającej różnicę 3% między środkami przekazanymi, a kosztami związanymi z udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej w centrach zdrowia psychicznego – 21 czerwca 2023 roku.
Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Centrów Zdrowia Psychicznego po raz czwarty,
w dniach 26-29 października 2023 roku zorganizowało
Konferencję ph. – „Co dalej…”.
Część konferencyjna obejmowała następujące zagadnienia:
– Centra Zdrowia Psychicznego – analiza przebiegu programu pilotażowego, podsumowanie aktualnego etapu realizacji oraz plany na przyszłość.
– Opieka nad pacjentem pilotażowym CZP.
– Dobre praktyki z wdrażania pilotażu.
– Panel – wartości i zasady leżące u podstaw Centrum Zdrowia Psychicznego.
Zajęcia warsztatowe odbyły się w grupach tematycznych:
– Implementacja standardów – szanse i wyzwania.
– Budżet CZP
– Zasady współpracy z NFZ – koszyk świadczeń w CZP.
– Zarządzanie zmianą.
– Pierwsze kroki dla nowych CZP.
– Dostępność świadczeń w CZP.
– Co to jest świadczenie skoordynowane?
Złożono w PARP – w ramach konsultacji społecznych –
propozycję zmiany zapisów
w obszarze „Kluczowe stanowiska/zawody/kompetencje w sektorze, które zapewniają realizacje procesów: z psycholog, psychoterapeuta, psychiatra na: psychiatra, psycholog, psychoterapeuta, pielęgniarka ze specjalizacją psychiatryczną, terapeuta środowiskowy, terapeuta zajęciowy, pracownik socjalny, asystent zdrowienia – 8 września 2023 roku.